De kop is er af en het werk begonnen. - Reisverslag uit Bamako, Mali van Ronald Thiel - WaarBenJij.nu De kop is er af en het werk begonnen. - Reisverslag uit Bamako, Mali van Ronald Thiel - WaarBenJij.nu

De kop is er af en het werk begonnen.

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

03 Oktober 2014 | Mali, Bamako

Hey mensen zoals beloofd hier het 3e verslag. Zoals je aan de titel al kunt zien is het nu echt begonnen. De kop is er af en de werkzaamheden begonnen. We zitten inmiddels ongeveer 2,5 week op kamp Castor het kamp waar de meeste Nederlanders verblijven waaronder wij als brandweer. De eerste week was het echt wennen aan het weer het eten en de voorzieningen waar we het hier mee moeten doen. De warmte is hier onze grootste vijand, het eten niet slecht en de voorzieningen ronduit improviserend. De eerste week was het veel zweten en je merkte aan alles dat het lichaam er veel moeite mee had om aan de warme omstandigheden te wennen. Veel zweten dus veel vochtverlies, hier komt bij kijken dat je ongeveer 7 liter per dag weg moet drinken om het een beetje op peil te houden. Alleen omdat ik niet zo graag stil zit hebben we in de eerste week toch al werkzaamheden verricht waardoor je te weinig drinkt of teveel vocht verliest. Sommige jongens zijn zelfs zo ziek geweest dat ze een paar dagen aan de dunne hebben gezeten waardoor nog meer vochtverlies. Zelf heb ik hier gelukkig niet zoveel last van gehad maar daar komt ook mijn bijnaam hier al vandaan. Ze noemen me "Smetje" omdat ik nogal met mijn gezondheid bezig ben maar het heeft tot nu toe nog zijn vruchten afgeworpen en ben nog steeds niet ziek geweest. Ben zelfs al gewend aan de warmte in zoverre je hier aan kunt wennen. Je blijft zweten en vocht verliezen en dat kun je alleen verhelpen door veel water te drinken. Hoop ook niet dat ik er teveel aan wen want we komen midden in de winter naar huis op 15 Januari en dan zijn de gevoelstemperaturen weer -30 als we terug komen. We hebben hier al temperaturen aan getikt van ruim boven de 50 en dat is geen pretje. de laatste dagen op vandaag na hebben we redelijke temperaturen gehad van net boven de 30 en dat is lekker geloof me maar. Nu is het half 9 in de ochtend en we zijn de 30 alweer ruim voorbij dus het schommelt hier net zoveel als in Nederland. Gelukkig gaan de temperaturen dalijk ook wat naar beneden als we de winter in gaan dus dat zijn positieve vooruitzichten. We hebben nog meer positieve vooruitzichten zoals de voorzieningen die we hier hebben. We eten nu in een sauna waar het s'middags en s'avonds temperaturen bereikt van boven de 60 graden en ivm het ongedierte wat er genoeg rondvliegt ook in de eettent nog, het eten niet mee uit de eetzaal mogen nemen. De nieuwe gekoelde eetzaal is in aanbouw en word ongeveer eind van deze maand opgeleverd. We douchen in veld douches zoals ze dat bij defensie noemen waar ik volgens mij foto's van in mijn vorige verslag heb. Het water is hier nooit lauw alleen heet en heel af en toe na een regen buitje wat we hier haast niet hebben weer koud maar daar gaat mijn voorkeur naar uit. Alleen zweet je hier meteen weer als je uit de douche komt. Ook ben je hier nooit echt schoon want er hangt hier zoveel fijnstof in de lucht dat je voor je bij je tent bent weer onder het stof zit maar voor het idee is het lekker. De wc's wil ik het nog heel kort over hebben jullie hebben als het goed is de foto's al gezien van onze geimproviseerde wc's maar geloof me dat is beter dan een dixie die al heel de dag in de zon staat met 50 graden. Natte containers zoals ze dat noemen zijn al klaar mogen alleen nog niet gebruikt worden vanwege het water tekort wat ze kunnen pompen. Er is iets fout gegaan met het slaan van de waterput waardoor er maar +- 25.000 liter per dag gepompt kan worden. Dat is in principe meer dan genoeg alleen de fransen halen 150.000 liter per dag. Vandaar ook de reden maar 4 min per dag douchen en als brandweer mogen we alleen water gebruiken in geval van nood dus mensen blij maken met een beetje water zit er niet in helaas. Dit is heel jammer want je kunt er hier veel vrienden mee maken. Het eten mag ik niks over zeggen met de middelen die ze hier hebben maken ze heerlijk eten en wat ik in Nederland allemaal niet eet neem ik hier met 2 handen aan want eten is net zo belangrijk al niet belangrijker dan drinken. Het weer en de werkzaamheden in combinatie vreten zoveel energie dat je de schijf van vijf wel nodig heb. De dagen hier zijn ook lang ben elke dag om 5 uur op dan is het in Nederland 7 uur dus zit nog in dat ritme en s'avonds lig je er wel op tijd in maar dan komen we in een tent waar op het moment 80 man in ligt. De een snurkt de ander heeft nachtmerries en de ander geeft niet zoveel om privacy en rust dus doet lekker zijn ding. De temperaturen hier zijn wel het beste tussen 4 en 6 in de ochtend en dan kun je nog is wat doen voor het echt heet word dus deze tijden hou ik er in en je heb er toch niks aan om hier tot 12 uur wakker te blijven. Voetbalwedstrijden die in Nederland om kwart voor 11 klaar zijn, zijn hier om kwart voor 9 klaar dus kunnen we er op tijd in. Helaas nog steeds in die tent maar ze zijn druk bezig met de bouw van de kazerne en onze slaapplekken en zodra er stroom en airco inzit mogen we over en slapen we met 6 man in een tent en die tent verdelen we weer onder in 6 kleine kamertjes. Ook kunnen we dan zelf verder uitbouwen aan de kazerne zoals een inloop voor de tent klein terrasje om te kunnen zitten enz. Dit alles lezen jullie in het volgende verslag. Hoop jullie weer een beetje op de hoogte heb kunnen houden zo en jullie horen snel van me. En ik zie de reacties wel tegemoet.
Bye bye

  • 03 Oktober 2014 - 17:21

    Ingeborg:

    Hoi Ronald is weer leuk om je volgen met je verhalen en foto's.
    Een leuke poepzak hebben jullie daar Puck is er jaloers op.

    Groetjes ingeborg

  • 03 Oktober 2014 - 17:29

    Schapezak:

    Hoi Ronald,
    Leuk weer wat van je tte lezen. alweer een leuk verhaal je zou een kind van annie mg smit kunnen zijn. blijf maar lekker aan je gewooontes vast houden dat zal je zeker helpen oveereind te blijven in die sauna. vind het wel jammer dat ik jullie niet kan verblijden met een toillet bezoekje . dan zou het ongedierte ook meteen van het kamp af zijn. Ik zal je even verblijdenmet de temp hier zo rond de 21 graden heerlijk nazomer weer. daar genieten wij dus van. Goed te horen dat het eten lekker is en dat je nieuwe voedsel bronnen aanboord je mamma zal trots op je zijn, wat zo'n tripje al niet te weeg kan brengen. ik denk dat ik zo maar een lekkker koel biertje ga drinken en zal op jullie prroosten.

    doe dat tuig daar de groeten en wederom succes gewenst aa jullie allemaal, OK DIE BOSSE KUT

  • 03 Oktober 2014 - 17:50

    Nicky :

    Nou dat zal wel wennen zijn. Succes jonge

  • 03 Oktober 2014 - 18:15

    Ronald Van Thiel:

    Haha bedankt....

  • 03 Oktober 2014 - 20:13

    Joy:

    Leuk om zo op te hoogte van je te blijven Ronald. Klinkt allemaal erg zwaar met die hitte en alles eromheen! Maar je bent goed bezig, pas goed op jezelf jongen! Doe ik dat op je huisje! Dikke kus

  • 03 Oktober 2014 - 20:26

    Jan:

    He Ronald. Mooi verslag weer van jullie situatie daar.
    Het is allemaal niet zoals thuis, maar volgens mij is het er toch prima geregeld.
    Maak er samen een mooie kazerne van, zodat je je eigen plekkie hebt. Ik hoorde van Martijn al dat jullie ern leuke groep hebben wat erg belangrijk is natuurlijk. Ik heb wel erge dorst gekregen van je verhaaltje dus neem ik er nu eentje:-). Gr aan de rest. Jan

  • 03 Oktober 2014 - 20:29

    Marion:

    Hoi Ronald,

    We blijven zo mooi op de hoogte van het reilen en zeilen daar. Ik lees het wel de warmte en de omstandigheden zijn zwaar maar voor de rest maak je er wel wat van. Ik heb van jou al meer foto's gezien als van Vincent in Curacao. De ervaringen van de omstandigheden daar voor de lokale bevolking daar kwam Wesley ook mee thuis uit Kameroen. Hopen dat je niet ziek wordt en we blijven je volgen.

    Groetjes Rinie en Marion.

  • 05 Oktober 2014 - 10:12

    Mia:

    Hoi Ronald. En alweer zo'n een mooi duidelijk verslag.
    Zo te lezen gaat het je allemaal heel goed af. Geweldig!!
    Ga zo door....
    Groetjes, Marcel,Mia,Fenne,Geerke

  • 05 Oktober 2014 - 14:53

    Ad:

    Hoi Ronald.
    Weer een mooi verhaal, kan me voorstellen die warmte, daar moet je echt aan wennen. en inderdaad veel water drinken.
    Is daar ook fruit om te eten.
    Wel fijn als je dadelijk je eigen ruimte hebt Hier wordt het deze week herfst zo'n beetje rond de 16 á 17 graden, ook wel lekker nazomer. af en toe een buitje maar gaat goed komen.
    Doe lekker rustig aan en veel plezier.
    groetjes Ad

  • 09 Oktober 2014 - 18:30

    Pien:

    Hee Ronald!
    Haha ik wist niet dat jij zo een mooie verhalen kon schrijven (verborgen talent?)
    En met het eten ,er zijn pakjes noodles onderweg dus heb je toch iets lekkers vanuit hier:)
    En ik probeer nu ook een mooi leuk verhaal te bedenken maar het gaat me helaas niet zo goed af als jou!
    Nog heel veel succes daar!

    Liefs Pien!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Dit word mijn reisverslag om jullie allemaal op de hoogte te houden....of voor diegene die willen. Mijn reis staat gepland vanaf 15-09-2014 en ik vertrek naar Mali (noord Afrika) voor de uitzending "Minusma" en deze zal duren tot 12-01-2014

Actief sinds 22 Aug. 2014
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 12714

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 15 Januari 2015

Mali

Landen bezocht: