Hier weer een verslag vanuit Mali. - Reisverslag uit Bamako, Mali van Ronald Thiel - WaarBenJij.nu Hier weer een verslag vanuit Mali. - Reisverslag uit Bamako, Mali van Ronald Thiel - WaarBenJij.nu

Hier weer een verslag vanuit Mali.

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

17 November 2014 | Mali, Bamako

Hey Mensen,
Hier weer een verslag vanuit Mali. Het is helaas maar gelukkig nog steeds rustig op en rondom het kamp. Dus de werkzaamheden zijn niet veel meer geworden maar we hebben gelukkig wat dingen gevonden waar we ons mee bezig kunnen houden. We zijn afgelopen weken bezig geweest een samenwerking verband met de Fransen Brandweer op te starten. Dit is nog allemaal in ontwikkeling maar de eerste stappen zijn gezet. We hebben oefeningen meegedraaid, mee vliegwacht geleverd en dit is iets wat we vanaf nu op gaan pakken om de samenwerking te verbeteren. Er zijn in dit verhaal 2 grote drempels 1 is natuurlijk de procedures hoe we te werk gaan. Klein voorbeeld is dat de Fransen andere opstellingen hebben voor de voertuigen bij een eventuele brand bij een vliegtuig of helicopter. Ook zijn de Fransen opgeleid op alleen helicopters en hebben dus niet zoveel verstand van vliegtuigen. De Nederlandse brandweer wij dus zijn veel ruimer opgeleid en hebben veel meer kennis over deze zaken. Dit was de Fransen ook al opgevallen dus hun zijn heel blij met onze kennis en natuurlijk de voertuigen die we hier hebben. Het verschil in voertuigen is wel te zien op de foto's. 2e wat ook een hele grote drempel is dat er 1 van die mannen een enkel woordje Engels spreekt en de rest alleen Frans gelukkig komen we er met die ene wel uit. Wij spreken allemaal Engels maar er is er geen 1 hier die Frans spreekt. Gelukkig is er wel een tolk aanwezig voor de belangrijke afspraken maar tijdens een brand gaat alles met handgebaren dit is af en toe wel lastig maar we komen er samen wel uit. De Fransen zullen altijd de baas zijn op hun grondgebied waar wij vaker zullen uitrukken als hun bij ons. Stel dat we hun hulp op het Nederlandse kamp nodig hebben (wat zomaar niet het geval zal zijn) zijn wij de baas over de procedures. Hoe het allemaal verder gaat lopen zijn de onderhandelingen druk over bezig. Het zou een grote stap vooruit zijn in de internationale samenwerking en natuurlijk onze werkzaamheden worden wat uitgebreid.
Het is hier niet alleen maar werk waar we ons mee bezig houden. Vorige week hebben Highlandgames gehad met een geweldig basefeest die avond. Onderdelen van de highlandgames waren -spijkerslaan -Boomstamwerpen -Estafette sprint - knopen leggen met een groot touw - zakwerpen en nog verschillende onderdelen meer. Hier zijn we met ons team 5e van de 12 geworden dus hebben het nog niet zo heel verkeerd gedaan. Met deze temperaturen is het een stuk zwaarder allemaal. Iedereen had ook veel geleden deze dag waardoor het wel een supergezellig basefeest werd maar rustig. Er was een prachtige band van ongeveer 27 Malinezen bij aanwezig die danste en zongen. Het was allemaal heel spectaculair om te zien en was dus weer een beetje cultuur snuiven. Ook houden we ons hier voortaan wekelijks bezig met pokertoernooien filmavonden enz. Dus we hoeven ons niet te vervelen gelukkig.
Eindelijk zijn we ook over de helft dus het aftellen kan beginnen. De daadwerkelijke midterm oftewel balk zagen bbq en feest moeten nog komen maar dat komt wel. Het belangrijkste is dat we over de helft zijn. Op naar December gezellig de feestdagen doorkomen en dan 15 Januari lekker weer thuis. Dit zal wel ontzettend wennen worden want we hebben hier nog temperaturen van boven de 40 en in Nederland zal het dalijk wel vriezen. Als echte Nederlander zijn we ook hier zo weer aan gewend. Voor de rest gaat het allemaal nog goed hier we trekken ons er wel doorheen en houden ons bezig zoals je ziet. Iedereen bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.
Groetjes vanuit Mali

• 18 November 2014 - 08:00

Ruud Van Thiel:

Mooi verslag weer alleen 5e vd 12 haha dat mag de volgende keer beter en probeer wat extra geld binne te harken met pokeren groetjes je broertje

• 18 November 2014 - 09:09

Johnny:

mooi verwoord Ronald!

• 18 November 2014 - 13:33

Yvette:

Jaja, beetje pokeren en andere games, klinkt leuk :)
    Nog vrouwen nodig?
    Grapje, maar het is weer leuk om te lezen :)

• 18 November 2014 - 19:39

Ad Kelders:

Hoi Ronald.

Weer een mooi verhaal, fijn dat het daar goed gaat, ondanks dat er weinig te doen is.
    Misschien maar goed ook.
    Mooi dat jullie samen werken met de Fransen houdt je wel bezig.
    Hier wordt het volgende week wel kouder, en praten ze over lichte nachtvorst.
    ja de winter komt eraan Dat zal best wennen zijn als jullie in Januari landen.
    Doe rustig aan en vermaak je.

groetjes Ad

• 19 November 2014 - 10:59

Ronald:

Thnx allemaal......tot snel weer

• 20 November 2014 - 16:04

Schapezak:

Hey pieleke, ik denk dat jij sr

• 20 November 2014 - 16:09

Schapezak:

ja we gaan weer verder, maar ik wilde zeggen dat als je terug ent de nieuwsbrief van de brandweer mag gaan schrijven. eindelijk iets wat je goed ken hahahaha.
    Goed te horen dat het nog steeds goed gaat. als het goed is zijn de weekbladen onderweg, is er al wat aangekomen van de pv?? Doe de brandweer de groeten en hopelijk tot het nieuwe stukkie dat je gaat uitbrengen

Toedeledokie